Erik Frantzens Kajakside

                                                                              noget om at bygge en kajak

                                                                                        Thule/2 dæk


                           

forside
                         
kavat skrog

kavat dæk

kavat samling

kajakror

justerbar finne

kajaksæder

kulfiberpagaj

småsnak 2

links & kontakt

havørnen side 1

havørnen side 2

havørnen side 3

havørnen side 4

njord skrog

njord dæk

thule/2 skrog

thule/2 dæk

Qanik

Frej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


23. juli 09
nu var det allersidste lag epoxy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. maj 09
Jeg maser stadig med min hjemmeside. Jeg fornemmer der er flere mangler i denne udgave af FrontPage. (Må prøve at finde ud af det. )

De 2 første lister til dækket, er limet til et par endeklodser af fyrretræ. Jeg løb tør for anvendelige fyrretræslister, og blev derfor fristet til at lægge dækket med western red ceder, hvorefter jeg dekorerer det med fyrretræ.
Da jeg nu har været noget "uheldig" med skroget, må jeg prøve at bortlede opmærksomheden fra det, ved at gøre noget mere ud af dækket.
11. maj 09
Hurtigt går det jo ikke, men min forsømte have får også lidt af min tid.
De første 3 lister i hver side sidder nogenlunde. Forreste stævnspids har jeg til min egen fornøjelse slebet groft.

13. maj 09


For Jer der gerne vil vide hvor langt jeg er kommet med dækket, ja så er det ikke rigtig noget at skrive om. Det er i alt blevet til henholdsvis 4 og 5 lister.
20. maj 09
Da jeg fedtede med cedertræslisterne ved opskæringen og ikke gider skære/fræse flere, har jeg lagt en ny strategi vedrørende dekoration. Nu bliver jeg nød til finde nogle fyrretræslister, der ligger oppe under loftet til at supplere med. Det ændrer en del på det påtænkte udseende. Måske kan jeg vænne mig til det.
Og så har jeg jo, så meget mere ceder der ikke er skåret op. Hvem ved, mæske får jeg taget mig sammen til at bygge én kajak mere. - - Engang.
 
26. maj 09
Det er ikke med samme ildhu jeg bygger denne som tidligere kajakker. Det er vel fordi skroget er blevet en fiasko. Og lige nu er det et par lister der irriterer mig, fordi jeg mente jeg havde fyrrelister, både fuldkantede og fræsede, og derfor satte jeg 2 midterlister i bestående af fyr, derefter fandt jeg ud af, at jeg ikke havde andet end fræsede lister i gran. Det giver unægtelig en lidt aparte farvevariation. Og for ikke det skulle være nok, kan jeg nu se, der er rigeligt med cederlister.
Mellem cockpitterne kan listerne være noget genstridige at få bragt på plads, formen på dækket her ser nærmest gravid ud i dette område ( man kan vel aktuelt sige, den er i 5. måned )

27. maj 09

Så småt i gang med grovslibning af fordæk samtidig med at de sidste lister tilpasses mellemdækket
Og her er så sidste pind i dækket


28. maj 09

Slebet med korn 40, derefter korn 80 og om lidt med korn 120.


og efter grunding med epoxy -

29. maj 09

Med væv

og nu med epoxy
Ja ja, det er det samme hver gang, men gør det noget?
Har inden færdighærdningen givet et lag epoxy mere uden mellemslibning. Giver senere et lag yderligere efter
mellemslibning
 
30. maj 09

Tog dækket udenfor, sleb det indvendigt og lagde derefter væv på indendørs.
Har inden færdighærdningen givet et lag epoxy mere uden mellemslibning.
 
5. juni 09
Jeg har lige være 3 dage ved Limfjorden, hvor jeg udover naturoplevelser også fik til maven og ganen, og i går rekreerede jeg mig. Så jeg har ikke lavet noget i flere dage, men i dag er jeg så begyndt på de ene cockpit, og om et par dage kommer jeg vel i gang med det andet.
Cockpitterne bliver der ikke noget sostifikeret ved, men bare ganske primitive.
 
6. juni 09
Forreste sarg tilpasset og limet og samtidigt er der lagt hulkel.

Jeg har helt klart ikke haft styr på mængden af cedertræslister, og må derfor bruge fyrretræ til flangerne.
 
8. juni 09
Weekenden er til min store fornøjelse gået med at ha´ et barnebarn på besøg. Og så er jeg jo beskæftiget.
I dag nåede jeg at forme cockpitsarg nr. 2 og flange nr. 1. Samtidig har jeg kasseret den første flange i ceder, da der ikke var cedertræ nok til den anden. Men egentlig tror jeg også, at det vil se bedre ud med lyse flanger.

 
10. juni.09:       Billedserie m. cockpit.

Ting tager tid!!!
Men trods alt er det kvalitetstid.
 

12. juni 09
De to "nøglehuller" skulle gerne være ens. Jeg har sjusket, da jeg lagde væv, derfor må jeg nu lægge nyt væv ved hullets højre side.
Jeg har et eller andet sted skrevet, at det i højere grad drejede sig om at komme på vandet i en  fart end at koncentrere mig om udførelsen. Men efterhånden som dækket groede frem, blev jeg grebet lidt af dets form og farve, og gør derfor lidt mere ud af det end planen var.
 
17. juni 09

 

Ja, der er ikke så meget knald på. Men én flange har jeg da fået limet i, i dag.
Kl. er 14,30, så mon ikke jeg skal tage en tur på vandet.

18. juni 09

Flangernes form er acceptable, og skal i morgen beklædes med væv. At hullerne ser uens ud i størrelsen skyldes kameravinklen.
 

19. juni 09
I stedet for Kajaksports luger har jeg ændret mening til fordel for samme materiale som dækket. ( Var der nogen der sagde vægelsind? :-))
I dag udskæring af luger. Tilpasning og limning af afstandsmateriale i form af 3 mm. krydsfinner, i morgen limer jeg de flanger i, der skal danne anlæg for lugernes tætningslister.
Indimellem går jeg og lægger lidt væv på og omkring cockpitkanterne.
 

21. juni 09

 

Det blev så først i dag søndag lugefalsene blev limet i.
Det materiale der danner fals er ligeledes skåret ud af 3 mm. krydsfiner

25. juni 09
Inspireret blandt andre af Jens fra Maribo, har jeg valgt den måske ikke flotteste løsning af lukkemekanisme på lugerne, men væsentlig nemmere at få tæt end med indvendige elastikker.
På undersiden af de lister lugen skal fastgøres til, limes 2 møtrikker i undersænkede huller. De 2 små klodser limes på undersiden af lugehullets flange, således at listerne kan glide ind i klodsernes udskæringer, uden at øjeboltene skal skrues helt ud af lugen.
Og det er jo øjeboltene der ikke er særlig flotte, men de kan skjules med en ikke særlig fiks formgivet træklods, hvis jeg ikke kan leve med synet af rustfri stål.

Det er på dette tidspunkt ved kajakbygning, jeg tror de fleste kajakbyggere synes, at der ikke rigtig sker noget. For mit vedkommende fedter jeg stadig med væv omkring cockpitkanter, linebeslag mangler, den justerbare finne, er jeg ikke rigtig kommet i gang med.
Var der nogen der sagde sæder? Nå ja, Roneklint Kajakcenter har Kajaksports sæder på lager til 600 pr. stk. Det er godt nok mange penge, men sådan en 2ér er nærmest en slags turistbus, så mon ikke jeg bare skal købe dem.



klik for større billede

 

 

 

 

 

 

 

26. juni 09
Alle små billeder
kan forstørres
med et klik.
Ufiks men funktionel montering
af luge.
Billedet er nærmest for at forklare
ovenstående tekst.
Møtrik fikseret i undersænket
hul med epoxy.
 
28. juni 09

Roneklint Kajakcenter

 Nyt købesæde

Linebeslag
          
Lånt finne compl.                  Havørnens finne
Dovenskaben længe leve:
Hvis jeg skal støbe eller snitte sæder, hvornår får jeg så en søsætning? Og hvad med linebeslag? Og så ved jeg ikke rigtig med finnen. Skal jeg lave en, mage til den der sidder i Havørnen, eller skal jeg montere den, jeg indtil videre har lånt af Lars fra Roneklint Kajakcenter?
Jeg har i hvert fald købt sæder, linebeslag, liner m.m. oppe hos Lars. Dovenskab eller ej, det fremskynder tidspunktet for søsætningen.
 
1. juli 09

Den sorte plade er til finne. Rondellerne til træk
Jeg har været noget i vildrede med, hvilken finne jeg skal sætte i, men er nu så småt i gang med en, der henholdsvis trækkes ned og op med hver sin line, der holdes stram med en elastik på dækket.
De indvendige sider på den begyndende finnebox har foreløbig fået et lag væv.
Jeg har også boret huller til gribelinens linebeslag, og huskede at smøre epoxy i hullerne.

 sider til finnebox
2. juli 09

Set fra siden
Model af finne:
Jeg er stadig ikke helt sikker på hvordan linerne skal gøres fast til rondellerne på siderne af finnen.

Set nedefra


Det var sidste gang epoxy på dæk


 
Og så var der alligevel et insekt der skulle bruge dækket som landingsbane. Måske dør den af epoxyforgiftning.
3. juli 09
Livrem og seler:
Udover skot monterer jeg også bærebjælker lige bag begge cockpit, fordi jeg sidder på kanten, når jeg står ud og ind af mine kajakker. Det forstår alle, der har set mine lange og ikke særlig fleksible ben af lidt ældre årgang.
Går ligeledes og forbereder de materialer der skal anvendes til finne og finnekiste, men temperaturen er 38 grader c. på værkstedet, så jeg er stoppet for i dag.
 
7. juli
I går begyndte jeg at blive lidt usikker på, om jeg nu har valgt rigtigt, med at sætte en justerbar finne i så lang en kajak.
1. Der er 2 kajakroere med erfaring i 2ér kajak der siger: Du kan ikke styre en 2ér uden ror!
2. Den finne jeg har gang i, kommer til at veje 1 kg. før den er færdig
3. Et almindeligt slipror / vipperor, ødelægger efter min mening enhver kajakprofil.
4. Resultat- - - - - Ja, så tror jeg kun der er en mulighed tilbage, og det er et ror som på tur eller kapkajak tilbage som mulighed. Eller hvad???
Skulle der være nogen med en bedre ide, er jeg lutter øren.
 
8. juli 09

finnen er limet
Hele dagen i går gik med tvivlen om ror eller om finne er det rigtige valg.
Gode mennesker med indsigt, har på Havkajakroernes Forum kommet med deres viden og ideer. Hvad jeg siger dem tak for.
Jeg er nu kommet dertil, at jeg sætter finnen i, og dur det ikke, må jeg efterfølgende lave det om.
Ja, manglende evne til at tage hurtige beslutninger, kan helt klart bremse byggeprocessen.

2 plasticslanger skal limes vandtæt ind i finnekisten, og Tec 7 der skulle hæfte på alt, hæfter ikke på de 2 forskellige slanger jeg er besiddelse af, (den ene hård og den anden blød plast) men jeg har nu lavet en prøve med epoxy, og det holder tilsyneladende.
 
9. juli 09
Alle huller i finnearrangementet er boret med ½ mm. overstørrelse bor, så det er muligt at smøre epoxy i hullerne. I dette tilfælde med hurtighærdende epoxy.
Arrangementet er måske ikke særlig reparationsvenligt men ellers ganske stabilt.
Et større hul i finnens omdrejningspunkt til en bøsning, ville give en større slidflade. Det må jeg tænke lidt over.
Så lykkedes det: Fandt et 16 mm. bor i rodekassen, men har ikke en boremaskine med så stor en borepatron. Klattede derfor med co2-svejseren en bolt for enden af boret, fik  hullet boret op i finnen, sleb hullet lidt større, lagde hurtighærdende epoxy i hullet, så der stadig er et slidlag efter jeg borer det op igen. Elektrikkerrøret der skal fyldes op med epoxy, danner derefter både aksel og afstandsrør, efter det bliver boret op midt i kærnen med et 6 mm. bor.
 
10. juli 09
Der er ikke så meget at skrive om, men alligevel ikke uden betydning for roernes siddestilling.
4 primitive beslag til 2 sparkebrædder er nu udskåret og placeret, så de i hvert fald passer til både Anne og jeg selv. Kan også anvendes til roere med længere ben end  mine.


imens er låget oppe at hænge
 

15.juli 09
De 3 skotter blev den nemme løsning. 3 mm. krydsfiner belagt med væv.
 
Primitive men
effektive sparkebrætter.

Finne og finnekiste er ikke til at reparere på, med mindre jeg sætter en luge mere i dækket

16. juli 09

finnekiste
 
Hvis jeg bygger en kajak mere, skal finnen være en mellemting af denne og den der sidder i Havørnen, så det er muligt at reparere, hvis/når det er nødvendigt.
Hvis denne finne af en eller anden grund går i stykker, vil jeg skære hul i dækket, på samme måde som da jeg eftermonterede ror i min Kavat.
 

snart klar til dæk

3 skot limet i skrog
18. juli 09

fuld koncentration
Dette er min 5. stripkajak og jeg har været med til at lime 2 mere sammen hos andre byggere, og alligevel er jeg nervøs, for om jeg kan nå at lægge dæk og skrog sammen inden for limens åbningstid.
Da denne har den længste limkant af de kajakker jeg har været med til at samle, kan jeg ikke se, der er nogen grund til nervøsitet længere.
Den foreløbige vægt er på 20,5 kg., så mon ikke jeg kan holde slutvægten under 23 kg.


dæk og skrog er nu én enhed
 

21.juli 09
Bare lige for at vise de evt. uindviede at der også skal en forstærkning udenpå og derefter indvendig på sammenlimningen. Den får derefter slebet overgang på den udvendige forstærkning, nyt lag epoxy, mellemslibes, epoxy o.s.v. indtil vævet er usynligt. Typisk 2 og højest 3 lag.
 

22. juli 09
Og sådan efter én gang slibning og epoxy. Så den skal bare ha´ en omgang til.
23. juli 09
Da der stadig kunne anes væv gennem epoxyen på dækket, sleb jeg med henholdsvis korn 60 og derefter med 120 og gav det det sidste lag, inden jeg skal til at lakere.
 
3. aug. 09
Kom hjem i går efter 1 uges havkajaktræf i Nykøbing Sjælland.
Efter 3. lag klarlak vandsleb jeg i dag dækket og strøg 4. lag på, og så skete det endnu engang, en flue på 8 - 9 mm. nødlandede på dækket og døde af åndedrætsbesvær.
I det forstørrede billede mellem 2 listesamlinger er nogle små luftbobler synlige. En ret afslørende detalje ved havarikommissionens undersøgelse af landingsstedet. Men ikke noget jeg ser med det blotte øje.
 
11. aug. 09
Dækkets beslag og liner er nu monteret. Sæder fra kajaksport tilpasset og skruet fast. Lændestøtter fra Blue Kayaks isat.
Ingen billeder af forløbet. Jeg glemte det.
Kajakken er nu vendt og skroget har fået 1. gang lak. Lakken er,  som på den øvrige del, Internationals 2 komponent lak, Perfection.
Skroget har jeg ikke været så begejstret for at fotografere, da det i den grad er ujævnt, som jeg har beskrevet det nederst på siden Thule/2 skrog.


Her kl. 1700 er skroget lakeret 2. gang.
 
12. aug. 09
Her til morgen har det fået 3. gang

Og nu lidt over kl. 18.00 Er Thule/2 sådan set færdig efter en mellemslibning og 4. gang klarlak, lakken skal bare hærde i et par døgn, før herligheden skal gennemfotograferes og så må vi se hvornår jeg får lejlighed til at søsætte den.
Jeg åbner en flaske rødvin i dagens anledning.

Jeg kommer tilbage når jeg får taget nogle billeder af kajakken.
 

13. aug. 09

Thule/2 er nu klar til søsætning, men der går nok lige nogle dage inden vi har mulighed for at komme i vandet.

611  x 62 cm. og vægten røg desværre op på 25 kg. (Havde håbet på 23)
Dovenskaben sejrede på nogle punkter, nemlig omkring sæder, lændestøtter og linebeslag, men det fremskynder jo processen så meget, at kajakken kan komme på vandet i denne "badesæson". Sæder, lændestøtter og linebeslag er noget tungere og meget dyrere end hvis man selv fremstiller dem. Dovenskab koster i dette tilfælde både penge og vægt.
Bortset fra skrogets deformiteter, øjeboltenes størrelse i lugerne og  den lidt høje vægt er jeg godt tilfreds med resultatet. Nu skal den bare lige bestå sin prøve i vandet, før den endelige dom lyder.

 
Lørdag den 22. aug.
Til venstre: Henrik og og jeg selv på jomfrutur.
Søndag den 23. aug.
Til højre: Her havde jeg Anne med på en tur omkring Slotø.

Konklusion: Thule/2 er en utrolig stabil, hurtig og let roet kajak.

Eftermontering af ror


Jeg er modtagelig overfor kritik og gode ideer, men besvarer også gerne spørgsmål i den udstrækning jeg formår.

næste