Erik Frantzens Kajakside

                                                                          noget om at bygge en kajak



 

forside

kavat skrog

kavat dæk

kavat samling

kajakror

justerbar finne

kajaksæder

kulfiberpagaj

småsnak

links & kontakt

havørnen side 1

havørnen side 2

havørnen side 3

havørnen side 4

njord skrog

njord dæk

thule/2 skrog

thule/2 dæk

Qanik

Frej

                               NY KAJAK
                            Havørnen side 4   
 
28. okt. 07


Så er Havørnen limet sammen. Jens fra Maribo der bygger på en Kavat og Henrik her fra byen der går og venter på tegninger til en Black Pearl, ville gerne overvære seancen. Det varede ikke længe før de på det nærmeste overtog opgaven og jeg blev statist i mit eget værksted. Sammenlimningen kunne dog ikke gøres bedre af nogen andre.
Tak for hjælpen!

29. okt. 07

Det mest spændende og opmuntrende slibearbejde, er når samlingen af skrog og dæk bliver rundet af. Her begynder man som stripbygger virkelig at se og føle resultatet af sine anstrengelser.

 

5. nov. 07
En strimmel glasvæv er lagt over samlingen, for at være med til holde sammen på over og underdel.
Denne strimmel er noget grovere end det øvrige væv, og skal derfor have en 3 - 4 gange epoxy med slibning mellem hvert lag.


6. nov. 07
Sammenlimede lister med pålagt glasvæv skal bruges til finnekiste og skot. 7. nov. 07

Strimlen fik jeg slebet så godt, at jeg efter at have givet epoxy, næsten ikke kunne se overgangen. Men jeg giver den jo nok en tur mere.
Resultatet fejrede jeg med en øl fra det lokale bryggeri.

14. nov. o7

Har ikke været særlig flittig et stykke tid på grund af andre gøremål og lidt dovenskab.
For tiden piller jeg lidt med en stilbar finne.
Selve finnen er, som tidligere omtalt, gjort af 12 lag glasvæv og epoxy.

24. nov. 07
Begge skot monteret med akrylfugemasse

Kisten eller brønden til finnen er ligeledes anbragt, der skal bare lige dannes hulkele foroven og forneden indvendig langs finnekistens sider

29. nov. 07

Da indsatsen til den justerbare finne er eftermonteret, kan det ikke komme til at se anderledes ud. Og det er egentlig også godt nok til mig.

 


For og agter er boret huller til bæregreb.
Hullerne er foret med tyknet epoxy.

6. dec. 07

Endelig fik jeg taget mig sammen til, at forstærke samlingen indvendig med en 50 mm. strimmel glasvæv. I cockpittet og forreste lastrum gik det fint, men henne agter er der så lidt plads, at brillerne gang på gang blev revet af mig, når jeg stak hovedet ind for at se hvordan strimlen sad.

Ellers har jeg givet epoxy her og der hvor det trængte. Samt været sammen med familien.

3. jan. 08

Jeg har i dag tændt 4000 w på værkstedets varmepaneler. Efter 4 timer nåede termometret den høje temperatur af 14 gr.
nok til at lime linegennemføringerne til finne-arrangementet og et par små klodser der holder linens gennemføringsslange på plads.

4. jan. 08

Mekanisk fungerer det udmærket, men den elastik der trækker finnen ned, er ikke særlig fiks.

9. jan. 08

Satte varme på værkstedet og begyndte at slibe for at give klarlak. Fandt ret hurtig ud af, at det var nødvendigt med et nyt lag
epoxy, da der under de steder hvor det sidst lag havde dannet rynker, ikke var en god nok vedhæftning. Jeg må slibe ned til fast
bund, derefter lægger jeg et lag BHP-Epoxy, fordi min tillid til LKR-Epoxy  ikke er ret stor.
Efter at have afprøvet forskellige mærker epoxy, har jeg fået mulighed for at sortere de mærker fra, jeg har vanskeligst ved at bruge.


13. jan. 08

I går, efter temperaturen kom op på 15 grader i værkstedet, gav jeg skroget et lag BHP-Epoksy.
I dag kan jeg se at resultatet er tilfredsstillende.

Nu får epoxyen lige lov til at hærde et par dage inden dækket får en tur magen til skroget. I mellemtiden går jeg i gang med nogle vridere til lugerne.
Et sæde skal også sættes i. Jeg skal bare lige beslutte, om det skal formes i skum eller glasfiber.

16. jan. 08

Nu er vi nede i småtingsafdelingen.
Små øjer, til en sikkerhedssnor, på henholdsvis indvendig luge og oppe under dækket. Det er ærgerligt at miste en træluge.

Lige nu piller jeg med 8 små vridere, der skal holde lugerne på plads.

Dækket fik et lag epoxy for 2 dage siden, så jeg kan snart tænke på at give hele kajakken klarlak.
Jeg er stadig ikke kommet i gang med sædet.

17.jan. 08
1. lag klarlak på skroget er lagt. Denne gang har jeg, efter nogle overvejelser; brugt Internationals Schooner, der er en
1-komponentlak, der er baseret på kinesisk træolie. Den skulle have nogle gode sammenflydningsegenskaber, og efter at ha´ givet
den det 1. lag er der noget der tyder på, at det er rigtigt.
Nu vil det så vise sig hvor mange lag jeg orker at gi´ den. I vejledningen står der, at den skal ha´ 4 gange, og højere slidstyrke og
glans opnås, ved at påføre yderligere lag Schooner. Nu må vi se - - -


21. jan. 08
Skroget er lakeret 4 gange med mellemslibninger.
Resultatet er jeg begejstret for, da denne lidt kedelige overflade, fyrretræ kan ha´ på en kajak, har lakken ændret på ved at  give overfladen en glød som rav.

En lak med god sammenflydning og uden en eneste løber. 

22. jan. 08
Da skrogets lakerede overflade ikke er hærdet færdig, er "Ørnen" hængt op i loftet, så jeg kan slibe og lakere dækket, uden skroget bliver ridset
 

23. jan. 08


Foto: Axel Mortensen

I min begejstring over klarlakkens gyldne farve, glemte jeg at billedet af havørnen vil blive en hel del mørkere, hvad der især vil ses på den blå himmel der danner baggrund, det lyse hoved samt den lyse hale.
Foreløbig har dækket fået 2 gange lak og skal have 2 lag mere, hvad der just ikke øger billedets kvalitet.

Undskyld Axel Mortensen!

24. jan. 08
Dækket har fået 3. lag lak i dag.


27.jan. 08
Med lidt god vilje kan man se de 2 vridere, der holder fodsparket på plads ved en eventuel kæntring.   Der er landet meget støv i klarlakken efter 3. strygning. Det gør dog ikke så meget, da jeg mellemsliber inden 4. og sidste lag lægges på.

31. jan. 08


Til venstre:
Det næsten færdige resultat vejer 16 kg. uden sæde, hvilket er tilfredsstillende, i betragtning af  den er bygget af fyrretræ.

Elastikken foran cockpittet erstattes med dæknet.



Til højre:
Arrangementet på overdelen af finnen er ufiks. Jeg skulle måske finde en slankere elastik til nedhalet.

Ophalet til finnen havde været nemmere at nå fra cockpittet, hvis det var monteret lidt længere tilbage.

Jeg tror lugerne denne gang bliver helt tætte, men prisen er også 4 vridere på begge luger.


Og så er der stadig det sæde. Jeg orker det næsten ikke, men jeg må vel hellere se at komme i gang.

 
6. feb.08
Er begyndt på sædet, men da det bliver magen til det jeg har i kavatten, kan det ses her . Denne gang helst uden fejl.

4. marts 08


klik for større billede

Med hensyn til fotografering har jeg større begrænsninger end kameraet.
Kameraet er et Olympus 770 SW.

Nu mangler jeg bare søsætningen, men foreløbig har den da fået lov til at komme lidt på græs.


klik  for større billede

Jeg sætter senere et billede ind efter søsætningen. Derefter skal jeg i gang med en Njord designet af Björn Thomasson.
Allerførst mener Anne jeg skal se at få gjort noget ved hus og have, der i den grad er blevet forsømt i et lille års tid.
Men det at bygge kajak, er unægteligt mere spændende og jeg skal jo også på vandet. Hvor meget kan hun forlange af mig? ;o)
Jeg håber ikke hun læser dette!
 

7. marts 08

Smag kan diskuteres, det kan håndværkets kvalitet også. Sædet hænger i 6 skruer og er ikke understøttet. Vi må se om det kan bære.
Den nedsænkede cockpitkant er ufiks men nem at lave.

Det lille rygstøtte skal afprøves inden jeg foretager den endelige løsning.


ny siddekomfort

Jeg har lært mere af dette byggeri, end da jeg byggede både min kano, smarten og kavatten og glæder mig derfor nu til at bruge
mine og andres erfaringer til næste kajak. En Njord som jeg tidligere har nævnt.

 
9. marts 08

I et anfald af begrundet pessimisme, har jeg lagt en gummiprofil på lugerne en lille smule forskudt for de nederste pakninger.
Så nu er der 2 pakninger pr. luge.


 


Søsat

 

 

Foto: Henrik
Den 15. marts foretog jeg jomfrusejladsen i den frisklakerede Havørnen. Den indfriede alle mine forventninger, med undtagelse af et par utætte luger.
Den stilbare finnes egenskaber var af stor betydning for retningsstabiliteten.
Næste kajak vil jeg bestræbe at bygge uden hæfteklammer og cockpitkanten gerne mere elegant.
 


 
14. maj 08
Fra vridere til elastikholdere:
Endelig fik jeg taget mig sammen til at ændre på lugernes montering på Havørnen, i håb om at de så bliver tætte.
Fremgangsmåden som ved al anden epoxylimning. Friskslibning, grunding med epoxy, derefter i dette tilfælde tyknet med slibestøv.
17. maj 08

Da lugerne stadig ikke er tætte, har jeg monteret en anden profil på lugerne. Det betyder godt nok, at når lugen er lukket, ligger den et par millimeter over niveau.
Men er den tæt?


næste