Erik Frantzens Kajakside

noget om at bygge en kajak mere


 


forside

kavat skrog

kavat dæk

kavat samling

kajakror

justerbar finne

kajaksæder

kulfiberpagaj

småsnak

links & kontakt

havørnen side 1

havørnen side 2

havørnen side 3

havørnen side 4

njord skrog

njord dæk

thule/2 skrog

thule/2 dæk

Qanik

Frej

                               NY KAJAK
                            Havørnen side 2
25 april 07

De 6 første lister tilpasset og fikseret. 2 i hver side ved lønninger og 2 køllister.

Det er lidt mere bøvlet ved stævnene på denne end på Kavatten og Smarten. Men det er jo mig der har bestemt formen, så jeg må jo også tage de "tæsk" der kommer.

Der er fuskere i alle fag. Her er et eksempel ved den ene stævn, hvor køllisterne skulle have mødt hinanden.  Men samlingen bliver høvlet ned til den indvendige stævn og en udvendig stævn limes derefter på. Der bliver ikke noget at se bagefter og desuden forbliver det vel en hemmelighed mellem dig og mig.


27 april 07


Billede vendt på hovedet

Denne kajaks form bliver mere af visuel betydning for mig, end  for dens egenskaber i vandet.
Den konkave skrogform fra forstavn til spant nr. 3 vil jo nok bremse hastigheden noget. Men foreløbig fornemmer jeg den form jeg ønskede.

 
8. maj 07
Livet er jo ikke kun kajakbygning, og jeg har derfor ligget stille nogle dage.

Et eller andet sted, har jeg set en kajakbygger udføre skarring af listerne på en pudsemaskine. Det samme gjorde jeg på min Kavat og gør det igen på denne.
Samlingerne bliver nærmest usynlige, hvis ellers listerne er skåret af samme bræt og vender rod/ eller topenderne mod hinanden.


 
Hvad nu!
Køllisterne er revet af igen.
Ja, det tog for meget tid at tilpasse de øvrige lister op
imod dem
Jeg lægger nogle flere lister, inden jeg sætter køllister på igen.
 

 



Det gør sikkert ondt på de kajakbyggere der ikke anvender hæfteklammer at se på dette billede.

 


9. maj 07

 

 

Jeg høvler listerne i smig efterhånden som jeg får brug for dem. Til det brug anvender jeg et bræt med 2 påskruede lister, der kan fastholde den liste der bearbejdes.

 

 

 

 

 


13. maj 07

Så faldt jeg alligevel for fristelsen til at lægge en dekorationsliste i. For tænk nu hvis jeg bliver tilfreds med Havørnens
egenskaber. Så er det altså en meget fersk og kedelig fyrretræs-kajak jeg får.

Mahogni, ceder og lignende, brædder eller planker, er ikke til at få fat i her i Nakskov.

Så på grund af min pludselige indskydelse, måtte jeg købe et par færdige teaktræslister for derefter skære dem op til tynde lister.
 

Sådan blev det

14. maj 07
  Jeg er endnu ikke færdig med at sætte lister i skroget, men er alligevel så småt begyndt at hive hæfteklammer ud.

Der er enkelte hæfteklammer der kan knække så tæt på listens overflade, at stumpen ikke er til at få fat i med en tang. Dem slår jeg helt gennem listen med en dorn, for ikke at spanterne kommer til at sidde fast i skroget, når de skal afmonteres.

17. maj 07

Da jeg byggede min Smart i 2005, var det med knastfrie fyrretræslister med en lidt trist overflade til følge.
Kavatten der er fra 2006, er samlet af granlister med mange små knaster og småhuller (der bliver spartlet ud), gav efter
min mening en mere levende overflade. Denne gang bruger jeg igen fyr, mest fordi jeg ikke kunne finde egnet gran i
byggemarkederne.
Diskussionen om hæfteklammer eller ikke hæfteklammer. Jeg beundrer de kajakbyggere, der har tålmodighed til at
bygger uden. For uanset hvordan og med hvad hullerne efter hæfteklammerne bliver spartlet ud med, vil man stadig
kunne se mærkerne efter dem. Men med hæfteklammer sparer man byggetid.


Her fra mit køkkenvindue kan jeg ikke se hullerne fra hæfteklammerne i de færdige kajakker.


24. maj 07                                                                                                                             25 maj 07
Da vi har været på familiebesøg, kombineret med en lille campingferie på Sjælland, har kajakbyggeriet ligget stille nogle dage.

Efterhånden som jeg nærmer mig bunden,
trækker jeg hæfteklammerne ud og glatter listerne med pudsehøvlen.
Det er måske ikke særligt rationelt. Men at trække alle hæfteklammerne ud på én gang,
er lidt trivielt.

Det at tilpasse listerne og se kajakkens
form blive tydeligere, har for mig hver gang været en stor glæde. Og det er måske lige netop denne proces der gør, at jeg blive ved med at bygge.

Køllisterne blev aldrig sat på igen. Det er gået rimeligt nemt med at tilpasse listerne mod hinanden inde på midten, hvor køllisterne i første omgang var anbragt.
 


Stævnene skal være temmelig lange, de fremstiller jeg i eg eller ask.
Jeg må ud at finde noget i bunken.


2. juni 07



Udvendige stævne i ask blødes op i en kande varmt vand.

Jeg limer én liste på af gangen. Jeg tror
2 eller 3 lister bliver nødvendigt pr. stævn

Listen til stævnen er 7 mm.
Hvor meget tykkere liste der skal limes udenpå, afgør jeg når denne er limet på og afhøvlet i siderne.
 


På grund af den lidt skarpe runding henne bagtil har jeg lagt en kun 4 mm. liste
Jeg har haft en liste på 7 mm. i vand i 2 døgn den kan sikkert bukkes i samme radius nu.
 

3. juni 07
Til venstre:
Forreste udvendig stævnliste slap limen, da jeg tog skruer og skruetvinger af. Jeg havde, på trods af alt hvad jeg har lært, været for nærig med limen.

Til højre:
Henne agter går det bedre. Den 7 mm. asketræsliste der har ligget i vand i 3-4 dage, var så blød, at den uden videre føjede sig efter formen.


4. juni 07
Hullerne hæfteklammerne har efterladt, og nogle steder oprivning som
pudsehøvlen har forårsaget, er jeg nu i gang med at fylde med plastisk træ. Lidt kedsommeligt arbejde.
Denne gang fylder jeg hullerne med farven "birk". Så må vi se om det er mindre synligt end "fyr", som jeg anvendte da jeg byggede min Smart.
Processen her er jo ikke ligefrem det man forbinder med godt håndværk, men jeg trøster mig med, at ingen er forpligtiget ud over sine evner.
Dette arbejde kunne for en stor del været undgået, Hvis listerne var presset sammen under limningen med hager og fikseret med smeltelim. Men det har jeg jo selv fravalgt.
 
8. juni 07
Inden jeg lagde plastisk træ i hullerne sleb jeg med sandpapir korn 60, i stedet for et pudsebrædt kan man selvfølgelig anvende en båndpudser. (den koster ikke ret meget) Men man skal være lidt mere forsigtig, da maskinen er hurtig og derfor nemt fjerner for meget materiale.

Det plastiske træ pudser jeg derefter jævnt med korn 120, men helt i bund, så der ikke er mere farve fra fyldstoffet uden om ujævnheden.

Jeg er ved at være færdig med at slibe skroget udvendigt. Jeg har lige efterfyldt nogle oversete huller med plastisk træ,
og regner med at slibe hele skroget efter i morgen med sandpapir korn 180.
Der er nu 35 grader celsius  på værkstedet nu, så jeg stopper for i dag.

11. juni 07
Har nu lagt et tyndt lag epoxy ud med gummispartel. 100 gram var rigeligt.

Det viser sig, at epoxyen der er købt hos LKR, hvis hærder er gullig, også giver træet en alt for gul farve. Det var det samme jeg var ude for med "West System"
Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag, men jeg er ikke så vild med den farve til fyr og gran.

Næste gang tager jeg turen til Sydsverige, til "BHP Glasfiberprodukter" når jeg igen skal købe epoxy.


 

Det er begyndt at bekymre mig lidt med dækkets store højdeforskel der er for og bag cockpittet. Det bliver en mærkelig overgang, der betyder at det måske bliver vanskeligt at tilpasse de første 4 - 6 lister.
Jeg må leve i spænding, til den udvendige side af skroget er færdigt, og jeg kan komme i gang med dækket.
Det kommer der af at bruge størrelse 46 i fodtøj og gerne vil have et lavt agterdæk.

13. juni 07
Det lag epoxy der er lagt som grunder, er nu slebet med sandpapir korn 180. Derefter støvsuget og tørret af med en spritklud.
 

Klædet lagt løseligt på, klar til gennemvædning / limning med epoxy. Epoxyen hælder jeg ud på skroget og trækker det ud med gummispartlen.

 

Her et udsnit af skroget efter vævet er limet på.

Selv på dette dårlige billede ses mærkerne efter hæfteklammerne.

14 juni 07


Jeg har lige opserveret at spanterne nr. 5 og 6 ikke følger kurverne. Deres krumning skulle, hvor det er værst, flyttes 7 - 8 mm. længere ud i begge sider.
Måske kan jeg vænne mig til det.

 

17. juni 07
Har jævnet glasvævet med sandpapir korn 120, forstærket stævnene med
glasvævsstrimler og med en éngangspensel lagt at lag epoxy.
Jeg lægger ingen forstærkning udvendig  på bunden, men indvendig (når jeg når dertil) lægger jeg et ekstra lag, der hvor jeg sætter fødderne når jeg går om bord.

Når jeg står og sliber, er der god tid til at tænke, og er man heldig, får man måske også en god ide. De gode ideer er udeblevet,
men når jeg går og ser på skrogets form, tror jeg, jeg får en retningsstabil kajak, men har en mistanke om, at den bliver vanskelig
at svinge og ændre kurs med. Den egner sig i hvert fald ikke til at ro med i en å med mange sving. Jeg kan trøste mig med,
at på Fjorden ror jeg ligeud det meste af tiden.

Personlig beskyttelse under arbejde med LKR Epoxy:

Det er nok med almindelig ventilation (åbne døre og vinduer) men anvend plastichandsker som personlig beskyttelse.
Fluen her havde ikke en chance.

 
21. juni 07

Det ses måske ikke så tydeligt her, men i bunden af skroget
er der en bule for hver spant.
Der er mange ting der ikke går helt efter planen i dette projekt.
   
Billedet er vendt på hovedet. Navnet er printet ud
på fotopapir og sidder foreløbig under ét lag epoxy.

26. juni 07
Gav, troede jeg, sidste lag epoxy på skroget udvendigt, men epoxyen kogte op. Sandsynligvis fordi jeg fortyndede den med
lidt sprit og smurte det på før det foregående lag var hærdet op. Jeg fortyndede epoxyen fordi LKR´s epoxy er utrolig
sej at stryge på med pensel, så enten skal jeg bruge en pensel med stivere børster eller spartle den på.
Én ting er sikkert, det meste af sidste lag skal lige skrabes af igen.

Navneskiltet der er på almindeligt fotopapir, er er en dårlig løsning. Der skal mange lag epoxy ovenpå, før overfladen er jævn.
Jeg har forsøgt at printe navnet ud på et ark papir, magen til det blomsterhandleren bruger til indpakning af buketter.
(noget der minder om tyndt rispapir) Det viste sig at vær rigtig godt, fordi den del af det der ikke er skrift på, bliver gennemsigtigt.
Så det giver jo nogle andre muligheder, hvis man ønsker at navngive sin kajak.
Men jeg gider ikke slibe det allerede eksisterende navn af for at begynde forfra.

Det lyder som om alt er vanskeligt og besværligt, men det er det jo kun fordi jeg prøver nogle ting af. For går man efter den
byggevejledning, der følger med ved køb af tegninger, render man jo ikke ind i nogen større problemer.
Jeg har jo allerede noget at ro i og kan derfor tage det afslappet, selv om der kommer nogle orale udbrud , men de kommer
ikke på skrift her.

 


Klingen fra hobbykniven er den bedste siklinge til epoxy.

Til venstre: Overfladen ligner råglas.
 

Til højre: Jeg bruger ellers begge hænder, men har kameraet i højre hånd.


27. juni 07
Billede på hovedet:
Temperaturen faldt til unde 20 grader på værkstedet og gav mig energi til at slibe de
første navneskilte af og sætte 2 andre på.
    Da jeg klippede næsten
    halvdelen af hårene på
    en éngangspensel, blev
    det nemmere at stryge
    den seje epoxy på.

28. juni 07
Efter at ha´ skrabet skroget, slebet med korn 180, fik det et nyt lag og her til morgen viste det sig, at epoxyen stadig stadig
koger lidt op. Dog ikke så meget som sidste gang.
Nu lader jeg det hærde en uges tid og så kan den få en omgang til, hvis jeg til den tid synes det er nødvendigt.

I mellemtiden forsøger jeg at lave en kopidel af et plasticsæde jeg har liggende. Det kan du se her.