Erik Frantzens Kajakside

noget om at bygge en kajak


NJORD DÆK m.m.

forside

kavat skrog

kavat dæk

samling m.m.

kajakror

justerbar finne

kajaksæder

kulfiberpagaj

småsnak

links & kontakt

havørnen side 1

havørnen side 2

havørnen side 3

havørnen side 4

njord skrog

njord dæk

thule/2 skrog

thule/2 dæk

Qanik

Frej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dæk udvendig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


dæk lakeret


skrog primet

klar til søsætning

 

 

 

Da jeg ikke kunne skaffe brædder der var lange nok, øger jeg 7 lister, så de kan nå fra for til agter.
Ved nærmere eftertanke, skal der bruges 2 lister mere i fuld længde. - - - På den igen.

De 3 lister flækker jeg, så jeg starter med 3 smalle lister i hver side, da der både er vrid og stor højdeforskel mellem spant 6 og 7.

19. maj 08
 
Som tidligere nævnt, limer jeg listerne sammen på dækket med snedkerlim og monterer dem uden hæfteklammer.
Da jeg går med skumle planer om at bygge en Njord af cedertræ, kan dette byggeri nærmest betragtes som en øvelse.
Af hensyn til mit skonummer har jeg gjort spant 4 og 5, 30 mm. højere og spant 6, 25 mm. højere. Jeg har dog ændret på spant 6 igen, så den er samme højde som designet viser. Spant 6 står ca. ved forkanten af cockpittet, og da det bliver nøglehulsformet med en længde på 80 cm. er der jo rigelig plads til entring.
 
20. maj 08
De 2 første lister i siden tager lidt tid at montere, ikke mindst ved spant 8 på grund af dens ekstrem lave profil, men med lidt hekseri går det jo nok.
 

For at gøre det nemmere at samle listerne, ser jeg en store fordel i at fræse listerne. Det gør ikke så meget i dette tilfælde, da kajakken skal males, men hvis den skal stå i natur, må samlingerne gerne være meget tætte. Selvfølgelig kan listerne høvles i smig, men mange af listerne skal ikke have samme smig i hele længden. Det gælder især i Njordens tilfælde, da der er en stor højdeforskel  på dækket ved cockpittet.

21. maj
Hvordan synes jeg selv det går? - - - Laaaangsomt.
En midterliste på 18mm., og 3 lister i hver side på 8 mm. er hvad det er blevet til ind til nu. De første 2 smalle lister i begge sider var lidt genstridige. Resten af listerne er udelukkende på 18 mm., og der vil nu  komme lidt mere fart på. - - - Tror jeg.
23. maj 08
Njorden er sådan konstrueret, at den ser ud som om den kan knække sammen ved spant 8, men efterhånden ror der så mange rundt af denne model, at konstruktionen har bestået sin prøve,
Temperaturen på værkstedet er omkring 35 grader celsius og mit tempo har jeg justeret ind derefter.

26. maj 08    I dag er temperaturen nede på 16 grader. Herligt!

For ikke listerne skal ende sådan

har jeg limet et par klodser på

og når det ikke er nok, gælder alle kneb
 
På dette dæk har jeg lært, at skal der bygges uden hæfteklammer, skal listerne, som jeg har det lige nu, fræses med henholdsvis hule og runde sider.
At jeg har ændret højden på spant 4 og 5 med 30 mm., gør det ikke nemmere at tilpasse listerne hen over dette område. Og da jeg har som mål, at bygge dækket uden hæfteklammer, har jeg mere end ét problem.
På billedet er det ikke vanskeligt at se, at jeg har anstrengt mig meget for at ødelægge dækkets sideprofil.
Men min tro på, at der ikke var plads til fødderne fødderne som tegningen var, har jeg frembragt en ikke særlig pæn kajak. Men nu bygger jeg den færdig, og ser frem til næste projekt.
Men jeg er ikke ked af det af den grund. Jeg lærer heldigvis noget hver gang jeg bygger en kajak.
 
28. maj 08
At kajakkens fordæk har fået en abnorm form, er udelukkende min egen skyld, da jeg jo nok har hævet spant 4 og 5 noget for meget. Men jeg var jo så klog.
Det sætter i hvert fald fantasien på prøve, at tilpasse og fastgøre listerne uden hæfteklammer, til noget der ligner en kuglefacon.
Men hvis man ikke eksperimenterer, står hjernen vel af.
Ja, jeg dvæler meget omkring denne facon. Men trøsten er en kajak uden sin lige.
 
30. maj 08
De sidste lister på agterdækket er ved at blive lagt. Samlingerne bliver længere og krumme, jeg sætter derfor en streg for hver ca. 4 cm. og måler bredden, sætter målet af, saver overskydende væk og tilpasser listen med en lille høvl. Ganske hyggelig beskæftigelse.


Den sidste liste er lagt, fordækket er slebet med korn 40.
Kommenter ikke formen!

2. juni 08
Lørdag og søndag: En weekend med et dødt webhotel.

Efter at have slebet hele dækket, med henholdsvis korn 40 på båndpudseren, derefter igen korn 40 på et pudsebræt, (jo længere pudsesål jo færre ujævnheder)
derefter med korn 60.
Grundede med epoxy, hvorpå jeg efter 8 timers hærdetid  kunne spartle med epoxy opblandet med slibestøv. De ujævnheder der var at spartle, var stort set kun knasthuller.
Nu ligger den klar til en ny omgang slibning og derefter vævpålægning.
  
Efter at have klippet overskydende væv af, lagde jeg epoxy på med en gummispartel i et værksted med 36 graders varme, der betød at epoxyen var tynd som vand og var lynhurtig at presse gennem vævet.
På grund af den høje temperatur, der steg til næsten 40 grader, kunne jeg nå at fylde et ekstra lag epoxy på samme dag.

Nåede ligeledes at lime en sarg sammen til cockpitkanten.

3. juni 08
Jeg havde gjort mig nogle tanker om, at vente med at lægge væv på dækket, til jeg var færdig med cockpitkant og de
nedsænkede luger. Modet forsvandt da temperaturen sprang op og ned, alt efter solens varme om dagen og køligheden om
natten. Så jeg ændrede rækkefølgen, da vævet i nogen grad forhindre listerne i at slå sig i forhold til hinanden.

Jeg har for noget siden købt 2 runde plastikluger med en indvendig diameter på 21 cm.
bestående af flange med gummi-o-ring og et skruelåg. Kr. 99,00 pr. stk.
Nu skal jeg så have fortaget en eller anden form for nedsænkning.
 

4. juni 08
I dag går jeg og stiller mig selv spørgsmål, og får ikke rigtig noget svar. - Hvordan skal jeg nedsænke lugerne? Hvornår skal
jeg lægge væv indvendig? Skal jeg lime sargen til cockpittet på nu?
En ting jeg har gjort mig klart, er farverne. Skroget bliver gråt og dækket kongeblåt. På dækket vil jeg bryde ensformigheden
med lidt kulfiber nogle få steder. Det kunne være ved cockpit og ved de nedsænkede luger.
Men lige nu er der andre ting der presser sig på, så før lørdag sker der nok ikke ret meget her på siden.


13. juni 08
Den nemme løsning for nedsænkning af luger er truffet.
Da kajakken alligevel skal males, anvender jeg 3 mm. krydsfiner til nedsænkning af luger. Jeg limer lige et lag væv på hver side, derefter lægges et let pres på under hærdningen, for at gøre pladen så plan som det er muligt.
 
16. juni 08
                                                                        Elegant? Nej.

                                                              Funktionel? Ja, det tror jeg

24. juni 08
Agterlugens nedsænkning tilpasses og limes til dækket med et vandret og 2 skråtstillede stykker krydsfiner.
Løsningen er jo ikke noget at skrive hjem om, men er hurtig og nem at udføre.
 
27. juni 08
Jeg må se at få taget mig sammen, hvis jeg skal nå at have njorden færdig, så jeg kan få den afprøvet inden havkajaktræffet i uge 30.
Cockpitkanten er limet, med tyknet epoxy, til dækket, hulkelen er trukket med en nylonspartel. Spartlen er til at købe i byggemarkedet og er nem at trække en ensartet hulkel med.
Det grove værktøj ligger der kun for at holde cockpittet under pres, indtil limen er hærdet.

28. juni 08                              

Man må bruge hvad man har,


Og gøre hvad man kan

Cockpit tager tid

29. juni 08
Lidt mere cockpit:
Kulfiber på underside af flange er her slebet for at få et lag epoxy mere.
Lugehullernes omgivelser har fået et lag væv, for at holde lidt sammen på samlingerne.
Her bliver det mellemslebet inden næste lag epoxy.


Flangen er limet, og jeg var heldig med hulkelen mellem sarg og flange.
Samtidig er jeg så småt i gang med en vestgrønlandsk inspireret pagaj, dog uden ben eller hårdttræskanter.

30. juni.08

Hva´ nu? Cockpitkanten igen igen.
Mens hulkelen mellem sarg og knæstøtter hærder, begynder pagajen at tage form.
Og webhotellet, ja det er "nede" endnu engang. Vi må se hvornår jeg kan oploade dette.

  2. juli 08  
Pagajen der vejer 875 gram, er 2,2 m. lang og blade der er 75 mm. brede, afprøvede jeg i går. Den går lydløst i vandet og er
                                                                          behagelig at ro med.

Og så lige lidt cockpitkant! Grov pålægning af kulfiber. Kan ikke komme videre før det er hærdet.
Men her trænger også meget til oprydning på værkstedet
Kanten hærdede hurtigt, ( der er 38 grader på værkstedet ) så jeg kan nok nå at give sidste lag kulfiber.
 
3. juli 08
Lige nu er jeg mest stemt for at ændre mening om dækkets farve. Tidligere besluttede jeg at male skroget gråt,
(2 komponent) og det står jeg ved. Men med dækket hælder jeg mest til den anskuelse, at det skal stå i natur i stedet for blåt. Også fordi der ikke er ret meget slitage på dækket og at jeg kan lakere det med Internationals Schooner, der er utrolig nem at arbejde med, men det egner sig ikke til at lakere skroget med, da det nemt ridses og slibes af sten og sand, og schooneren meget let påvirkes mekanisk.
(  Se billeder i venstre margen )
 
 
4. juli. 08
Jeg sliber dæk og skrog indvendig ude i haven, men denne fase bliver jeg nok aldrig fortrolig med. Det støver, der skal spartles, slibes igen og gerne i hånden. Det er ikke fordi det skal være så pænt, men en nogenlunde jævn overflade er nødvendig for at give vævet en god vedhæftning og en stærk konstruktion. Det er, efter min mening nemmere at lægge væv på ydersiden. Men jeg kender kajakbyggere der betragter den indvendige del  som en leg. Så det er nok kun mig, der er noget i vejen med.
Jeg nåede at slibe begge emner indvendig og give dækket epoxy.
Sliberondellen, der på billedet er monteret i min gamle boremaskine, er noget af det bedste værktøj, jeg endnu har anvendt til indvendig afslibning af dæk og skrog. Det støver selvfølgelig helt vildt, men med støvmaske for ansigtet går det rimeligt godt.
Godt at få overstået.
I morgen lægger jeg væv. I hvert fald på den ene del.
5.juli 08

Glasvævet er lagt på dækket indvendig og ligeledes kulfiber omkring cockpittet.

I morgen er det skrogets tur.

Går samtidig og tænker lidt på hvilke dæksbeslag til gribeliner, jeg skal sætte i dækket.

7. juli.08
Efter at have set på forskellige muligheder, har jeg enstemmigt truffet afgørelsen om, hvilke beslag jeg vil bruge til gribelinerne. Det bliver på samme måde som på Kavatten og Havørnen, med den eneste forskel, at pagajholderen, henne foran, kun bliver med en stiv opretstående line. For at jeg kan være nogenlunde sikker på, jeg kan hive plasticslangen ud igen, sætter jeg en krum klods under slangen. Nu må vi se, om det kan lade sig gøre.
8. juli 08
 


Linebeslagene er færdige, og skal bare hærde.
Derefter kommer det spændende, når snore og plasticslange skal trækkes ud, uden slangen trækkes over.

Du kan på dette link se hvordan
http://www.thomassondesign.
com/entry.aspx?id=200

9. juli 08
Der er ikke rigtig nogen grund til at fotografere i dag.
Plasticslangen i forreste linebeslag, lod sig ikke hive ud, men blev revet over da jeg forsøgte. Jeg tror nok jeg ved hvorfor.
Inden jeg strammede slangen an til klodsen, havde jeg lagt tyknet epoxy på slangens anlægsflade der sikkert gjorde, at den
kanal den kom til at ligge i passede for godt.Jeg lader den resterende slange blive siddende, og finder nok en løsning senere.
De øvrige slangestumper kunne hives ud uden problemer.
Har i dag, endnu en gang puslet lidt med cockpitkanten. ( Og den er der vel rigelig med billeder af )
Og så har jeg lagt væv indvendig på skroget, som jeg kom nemmere om ved end jeg havde ventet.
Så alt i alt en lidt dårlig og en rigtig god dag.

Jeg har været heldig.
Skrog og dæk passer nogenlunde sammen.
Jeg har forberedt 2 skot, og mangler bærebjælke bag cockpit og sparkebrædt.
Uge 30 presser sig på!














10. juli 08
Dæksbjælke er limet. (Epoxyen kan næsten ikke hærde hurtigt nok.)

På alle mine kajakker, har jeg lagt en forstærkning bestående af glasvæv i bunden af cockpittet. Denne gang har jeg for udseendes skyld brugt kulfiber.


11. juli 08
Foroven ligger underdelen, hvor limen til sparkebrættets holdere hærder og sikaflexen på forreste skot tørrer.
Forneden ligger overdelen og venter på at blive limet til underdelen. Det bliver imidlertid ikke før søndag aften, på grund af lidt familiekomsammen.
Værkstedet, ja det bærer præg af nogle hektiske dage og en hel del dovenskab. Men jeg rydder ikke op før jeg er færdig.

13. juli 08


 

 

 

 

Over og underdel et netop samlet til én enhed. Selv om nerverne er en lille smule uden på tøjet, når jeg limer kanten med tyknet
epoxy, og skal samle de 2 dele,  gik det i dette tilfælde nærmest som en leg. Anne, der har hjulpet mig med at lime frontruder i
utallige biler, hjalp mig også med at lægge dækket på denne kajak. Hun kan bare det der.

 

 


14. juli 08
På grund af den meget primitive nedsænkning af lugehuller, har det været nødvendigt at skjule primitiviteten.  Man kan diskutere mit valg, men dette er mit bedste bud ind til videre.
Det bagerste skot er limet med Sikaflex 11 FC. Det kan godt være det er lige så godt, som det står på tuben. Men det hærder også i tubespidsen, selv om denne er forseglet.

Glasfiberstrimmel til forstærkning af sammenlimningen er lagt på.

Gad vide om jeg når det? Jeg bliver nok nød til at lukke øjnene for detaljerne, hvis kajakken skal søsættes fredag.

15. juli 08
Stod tidligt op og sleb overgange på strimlerne, gav et nyt lag epoxy og lagde nogle strimler indvendig, hvor jeg nu kunne komme til,
uden at anstrenge mig alt for meget ;-)
Egentlig skal de udvendige strimler slibes og have epoxy én gang til, men denne procedure vil jeg springe over, da der vil gå endnu
et 1/2 døgn med hærdning.
Nu skal jeg i byen, for at købe rustfrie gevindskruer til de flanger lugerne sidder i, samtidig skal jeg beslutte hvilket tætningsmateriale
jeg skal anvende mellem flange og dæk. Helst ville jeg anvende butylbånd, men det har jeg problemer med at finde her i området,
så det må vel blive et eller andet tilfældigt smat. Dog ikke silikone, da det er ret uheldigt at have på et værksted hvor der også
anvendes lakker.

 
Her ude til venstre ligger dækket efter 1. lag lak. ( Internationals Schooner ) Ude til højre omgivelserne omkring lugehullet. ( Lidt mere slibearbejde havde ikke gjort skade )
Det var med lodder og trisser, jeg fik slebet epoxyen, der blev smurt på i morges, efter fiberstrimlen blev glattet med sandpapir. Epoxyen var ikke helt hærdet færdig, så jeg håber ikke der bliver nogen reaktion i lakken på grund af dette.
Dækket skal have mindst 1 lag lak mere, derefter bliver skroget malet med 2 komponent-lak.
 2 komponent.lak er ikke konvertibelt med Schooneren. Derfor er det nødvendigt med en lille afstand mellem de 2 lakker. Må derfor prøve at få fat i noget stafferingstape, til at dække over afstanden.
Jeg kunne selvfølgelig ha´ malet skroget først, men tidsmæssigt ønsker jeg at dækket tørrer færdigt inden kajakken læsses på taget af bilen, for at blive transporteret til Havkajakroernes Sommertræf 2008.

16. juli 08
Dækket vandslebet med korn 240, det skulle ha´ været lidt finere, men når det nu ikke kan gå hurtigt nok - -
Det er lakeret 2. og sidste gang i denne omgang. Nu venter jeg på lakken tørrer så meget, at jeg vil risikere at sætte afdækningstape på, inden jeg går i gang med skroget.
Lugerne er monteret. Tætningsmidlet er en rulle Juvel Tætningsliste beregnet for køkkenvaske. Nu ved jeg hvorfor det hedder "Juvel". Det ha´ noget med prisen at gøre.
Overskydende tætningsmiddel skærer jeg bort efter et par dage, da der sikkert stadig vil kravle kit frem under flangen et stykke tid endnu.
 
Skroget skal males med Internationals 2 komponent Platinum, men før det hævder forhandleren, at der skal der primes. I guder en grim, tyk og vanskeligt flydende fluidum. Nu ligger skroget og ligner en af Hjemmeværnets kuttere med bunden i vejret.
Det er spændende om jeg overhovedet kan slibe i det, uden det "ruller" af igen.

17. juli 08



 

 

 

1. lag farve er strøget på. I virkelighedens verden er farven lysere, jeg tror den bliver rimelig god.
Jeg skulle ha´ anvendt en Perfektion grunder, men nu blev det som forhandleren anbefalede, Gelshield 200,
der har en grov struktur, er vanskelig at glatte ud, da den nærmest tørrer på penslen, så derfor er den også lidt bøvlet
at glatslibe.
Nu skal den bare ha´ en tur til, og så er jeg klar til sommertræf.

18. juli 08

 

 

Så er Njorden klar, den mangler bare, at malingen på skroget hærder færdigt.
Der er forskellige detaljer, der indikerer at tiden har været presset, men alt i alt er jeg glad for resultatet.
Længde: 559,5 cm. Bredde: 51 cm. Vægt: 15 kg.
Jeg kommer jo nok til at savne en justerbar finne, men det er jo muligt at eftermontere, når der bliver tid til det.



næste